Home » Frontpage, Ναυτιλία » Ακτοπλοΐα : «Κλειδί» οι συνδυασμένες μεταφορές – Την ειδησεογραφία προσφέρει η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ www.elliniki-metafrastiki.gr και οι ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ www.diagwnismoidimosiou.gr

Ακτοπλοΐα : «Κλειδί» οι συνδυασμένες μεταφορές – Την ειδησεογραφία προσφέρει η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ www.elliniki-metafrastiki.gr και οι ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ www.diagwnismoidimosiou.gr

1_syndyasmenes_metafores

 

Στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών στρέφεται, πλέον, η κυβέρνηση για την βελτίωση της συγκοινωνίας ανάμεσα στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα.

Αυτό έγινε σαφές στην διάρκεια σύσκεψης, που έγινε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργών Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και του υφυπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού.

Πάντως, φαίνεται ότι το θέμα μπαίνει με καθυστέρηση προς συζήτηση αν και όπως έχει δηλώσει ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας αποτελεί «υποχρέωση» της χώρας, προφανώς απέναντι στους δανειστές.

Συγκεκριμένα, ο κ. Δρίτσας σε συνέντευξη, που είχε δώσει, στις 15 Σεπτεμβρίου 2016, στο «Κανάλι 1» είχε πει χαρακτηριστικά:
«Υπάρχει ήδη και μια υποχρέωση. Είναι από τις θετικές υποχρεώσεις και υπάρχει ομάδα εργασίας των Υπουργείων Ναυτιλίας και Μεταφορών, που οι εργασίες της είναι σε εξέλιξη. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα πρέπει να έχουμε παρουσιάσει το Ενιαίο Σχέδιο Συνδυασμένων Μεταφορών, χερσαίων, αεροπορικών, ακτοπλοϊκών και σιδηροδρομικών. Αυτό είναι μία έλλειψη στην ελληνική πολιτεία, την οποία τρέχουμε να καλύψουμε και αυτά κινούνται σε θετική κατεύθυνση»

Ωστόσο, είναι αδιευκρίνιστο, σε ότι αφορά τα ακτοπλοϊκά θέματα, εάν «αποσύρθηκε» ή παραμένει στο «τραπέζι» το σχέδιο αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο και επανασχεδιασμό του δικτύου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που προωθούντο επί υπουργίας Θοδωρή Δρίτσα.

Στην διάρκεια της σύσκεψης, στην οποία συμμετείχαν, για πρώτη φορά, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εταιρειών ο κ. Σπίρτζης σημείωσε την ανάγκη «για συντονισμό μεταξύ των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών δρομολογίων και πρότεινε τη σύσταση ομάδας εργασίας που θα σχεδιάσει τον τρόπο για να καλυφτεί η απομόνωση των νησιών».
«Χρειάζεται συντονισμός μεταξύ των άγονων γραμμών της ακτοπλοΐας και των άγονων γραμμών των αερομεταφορών», υπογράμμισε ο ίδιος, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια δίνονταν επιδοτήσεις σε ακτοπλοϊκές και αεροπορικές εταιρείες, που συνολικά ξεπερνούσαν τα 140 εκατομ. € για την κάλυψη «άγονων γραμμών».
Το 2016 το Υπουργείο Υποδομών περιέκοψε δραστικά το κονδύλι σε 9 εκατομ. € από περίπου 40- 45 εκατ. €, που δίνονταν τα προηγούμενα χρόνια ενώ στο Υπουργείο Ναυτιλίας παρέμεινε στα ίδια επίπεδα των προηγούμενων χρόνων των 90 εκατ. €….

Είναι προφανές ότι η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να προσφέρει εξοικονόμηση χρημάτων από επιδοτήσεις αλλά και βελτίωση των συγκοινωνιακών συνδέσεων ακόμα και των μικρότερων νησιών.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ακόμα ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής, Χρήστος Λαμπρίδης, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Γιαννέλλης Θεοδοσιάδης, ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Ηλίας Καματερός, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, ο αντιπρόεδρος της AEGEAN – ΟLYMPIC AIR, Ευτύχης Βασιλάκης, η αντιπρόεδρος της Astra Airlines Χαρά Ζλατάνη, ο διοικητής της ΥΠΑ, Κώστας Λιντζεράκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Σαρωνικού, Παναγιώτης Χατζηπέρος, ο Αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Φλεβάρης, ο Αντιπεριφερειάρχης Σάμου (και εκπρόσωπος Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου), Νίκος Κατρακάζος, ο αναπληρωτής δήμαρχος Κεφαλονιάς (και εκπρόσωπος ΠΕΔ Ιονίων Νήσων), Διονύσης Λυκούδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Ιονίων Νήσων και πρόεδρος Νησιωτικής Επιτροπής, Παναγής Δρακουλόγκωνας, ο δήμαρχος Μουζακίου και πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Θεσσαλίας, Γιώργος Κωτσός, ο αντιδήμαρχος τουρισμού Σκιάθου, Παναγιώτης Διολέττας, ο δήμαρχος Σάμου (και εκπρόσωπος ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου), Μιχάλης Αγγελόπουλος, ο δήμαρχος Ηρακλείου και πρόεδρος ΠΕΔ Κρήτης, Βασίλης Λαμπρινός, ο δήμαρχος Ρόδου και πρόεδρος ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Φώτης Χατζηδιάκος.

Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι είναι συνταγματική υποχρέωση η αναβάθμιση των συγκοινωνιών αυτών γι αυτό η προσπάθεια συνεχίζεται σε αυτή την κατεύθυνση, παρά τις βελτιώσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 2 χρόνια.

Όπως είπε όλες οι ενέργειες γίνονται με τη συμμετοχή των ανθρώπων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί αυτοί είναι οι άνθρωποι που ζουν στα νησιά και ξέρουν καλύτερα από όλους τα προβλήματα. Τόνισε ότι από τη συζήτηση προέκυψε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων και στα δρομολόγια, αλλά και στη μείωση των τιμών.

Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε την ανάγκη για συντονισμό μεταξύ των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών δρομολογίων και πρότεινε τη σύσταση ομάδας εργασίας που θα σχεδιάσει τον τρόπο για να καλυφτεί η απομόνωση των νησιών. Χρειάζεται συντονισμός μεταξύ των άγονων γραμμών της ακτοπλοΐας και των άγονων γραμμών των αερομεταφορών, δύο δραστηριότητες που ως τώρα είναι ασύνδετες, δήλωσε ο κ. Σπίρτζης και τόνισε ότι άρχισε η διαδικασία, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για την αγορά δύο μεγάλων ελικοπτέρων που θα κάνουν μεταφορές και που θα συνδράμουν, κυρίως το χειμώνα, το Λιμενικό και το ΕΚΑΒ, σε έκτακτες καταστάσεις.

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν στη σύσταση Επιτροπής υπό τον κ. Σαντορινιό, η οποία θα εξετάσει τις προτάσεις με τις ανάγκες που θα στείλουν οι φορείς των νησιών στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως τους έχει ήδη ζητηθεί. Συμφώνησαν ακόμα στην ανάγκη συντονισμού μεταξύ της ναυτιλίας και της αεροπορίας.

Ο κ. Σαντορινιός τόνισε τη σημασία που έχουν τέτοιες πρωτοβουλίες για να σπάσει η απομόνωση στα νησιά, για να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι νησιώτες, κυρίως το χειμώνα, γιατί το καλοκαίρι η λάμψη του τουρισμού θαμπώνει τη ματιά μας και δε βλέπουμε όλα τα προβλήματα, τα οποία αναδεικνύονται το χειμώνα.

«Πολύ σημαντικό είναι οι πρωτοβουλίες αυτές να μεταφερθούν και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που έχει βάλει στο ύψιστο σημείο παρεμβάσεων στην ΕΕ, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής. Το θέμα τέθηκε και στην τριμερή με τους υπουργούς της Κύπρου και της Μάλτας, που είχαμε το πρωί, ώστε να μπει το ζήτημα της νησιωτικότητας και της εξυπηρέτησης των νησιών στο κείμενο συμπερασμάτων και των υπουργών μεταφορών και του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων», δήλωσε ο κ. Σαντορινιός.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Κουρουμπλής και ο κ. Σαντορινιός φιλοξένησαν στο Πειραιά την 5η άτυπη Τριμερή Υπουργική Συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Μάλτας επί ναυτιλιακών θεμάτων, κατά την οποία ο Έλληνας υπουργός ενημέρωσε τους ομολόγους του αναφορικά με την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, που προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την αναβάθμιση της ευρωπαϊκής νησιωτικής πολιτικής με στόχο την προώθηση της ισοπολιτείας των νησιωτών και της εδαφικής και κοινωνικής συνοχής. Ακόμα, επανέλαβε την πρότασή του για οριζόντια συμπερίληψη «ρήτρας νησιωτικότητας», καθώς και σχετικής Έκθεσης Αξιολόγησης Επιπτώσεων σε κάθε νομοθετική πράξη της Ε.Ε., ταυτόχρονα με την οριζόντια συμπερίληψή της στα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία.

Αλλαγή «ρότας»;

Να σημειώσουμε ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε ξεκινήσει να επεξεργάζεται ορισμένες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας, κάποιες από τις οποίες είχαν γνωστοποιηθεί και προκαλούσαν σκεπτικισμό ίσως και αντιδράσεις.

Αυτό αφορούσε την «αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τις άγονες γραμμές και με τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην υπόθεση αυτή», όπως είχε επισημάνει ο δημοσιογράφος Πέτρος Κασιμάτης στην διάρκεια συνέντευξης του Θ. Δρίτσα στο «Κανάλι 1» και στους δημοσιογράφους Π. Κασιμάτη και Νίκο Μπαρδούνια (15/9/2016)

Ν. Μπαρδούνιας: Έχει προκαλέσει τη μερική αντίδραση της Ένωσης Ακτοπλόων έτσι;
Θ. Δρίτσας:
Και σε αυτό το πεδίο, δηλαδή της ανάγκης επανεξέτασης, μετά από πολλά χρόνια, εφαρμογής του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες , η ανάγκη επανεξέτασης έχει τεθεί από όλες τις μεριές. Βέβαια, επειδή η συζήτηση δεν έχει αρχίσει οργανωμένα, δεν έχει διαφανεί τι εννοεί ο καθένας ακριβώς. Παρολ’ αυτά η ανάγκη υπάρχει. Δε μιλώ για ανατροπές. Μιλώ όμως, για την αξιολόγηση και την αξιοποίηση της εμπειρίας της εφαρμογής αυτού του συστήματος, που έχει τα καλά του, έχει και τα αρνητικά του. Προς αυτή την κατεύθυνση, το έχουμε πει με όλους τους τρόπους, πράγματι στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει αυτή η συζήτηση πιο συστηματικά.

Συνεχίζοντας ο κ. Δρίτσας είχε γίνει πιο ξεκάθαρος λέγοντας, μάλιστα, ότι είχε συνταχθεί διάταξη νόμου, «που περιλαμβάνει την δυνατότητα, νησιωτικοί δήμοι με κάποια προνόμια, εντός ή εκτός εισαγωγικών, να μπορούν να αναπτύξουν ακτοπλοϊκή δραστηριότητα κυρίως τοπικής κλίμακας, αλλά και γενικότερα, ώστε να εξασφαλιστεί έτσι, η ακόμα καλύτερη κάλυψη κενών που το σύστημα μέχρι στιγμής δε μπορεί να εξασφαλίσει»…

Αργότερα, στις 2 Δεκεμβρίου 2016, ο παραιτηθείς, πλέον, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας Γιάννης Θεοτοκάς μιλώντας σε ημερίδα του Πανεπιστημίου Πειραιά, όπως είχε γράψει το site metaforespress.gr εξειδίκευσε ακόμα περισσότερο λέγοντας ότι «οι νησιωτικές περιοχές θα έχουν έρθει σε συμφωνία, είτε με ακτοπλοϊκές εταιρείες, είτε με άλλους ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς για την εκτέλεση των δρομολογίων, με το υπουργείο Ναυτιλίας να εποπτεύει τις σχετικές συμβάσεις» και στη συνέχεια να υπογράφεται προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου και Υπουργείου…

Με δύο λόγια, ο κάθε Δήμος μικρού νησιού θα αναλάμβανε να κάνει ένα (διεθνή) διαγωνισμό και να συνάψει σύμβαση με μια εταιρεία πετυχαίνοντας και καλή τιμή, όταν το Υπουργείο, που μπορεί να κάνει διαγωνισμό για ένα σύνολο γραμμών πετυχαίνοντας σίγουρα μικρότερα κόστη μέχρι τώρα «χρυσοπληρώνει» τις λεγόμενες «άγονες γραμμές»!

‘Όμως, αυτή η διάταξη «κούμπωνε» με το δεύτερο μέρος του σχεδίου για αλλαγή του ακτοπλοϊκού δικτύου με την προώθηση κύριων και δευτερευουσών ακτοπλοϊκών γραμμών, για το οποίο έχει γράψει αναλυτικά το Pireas2day.gr γιατί δεν υλοποιήθηκε και στο παρελθόν.

Για το θέμα είχε γίνει ημερίδα τον περασμένο Οκτώβρη στα Χανιά, όπου ο τότε υπουργός Ναυτιλίας είχε τονίσει ότι «πρόκειται να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος για τον επανασχεδιασμό και την βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας και για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας, ώστε να αναζητηθούν οι βέλτιστες δυνατές λύσεις και στους δύο τομείς και να βελτιωθεί περαιτέρω η ποιότητα των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και των μικρών νησιών της χώρας».

«Οι επιδοτούμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος, το ύψος των επιδοτήσεων, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μερικά από τα θέματα που, όπως επεσήμανε, πρέπει να εξεταστούν κατά τη διάρκεια αυτού του διαλόγου», είχε πει ο ίδιος.

Στις εισηγήσεις πάντως υπήρχε εκτενής αναφορά στο θέμα του σχεδιασμού του δικτύου με κύριες και άγονες γραμμές (το λεγόμενο και «ακτινωτό») δείχνοντας προς τα που κατευθυνόταν η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας….

Πηγή : Pireas2day.gr

Πηγή:http://www.portnet.gr/

Σύνταξη – επιμέλεια: Κολάγκη Αθηνά

logo Χρυσού Επιχειρηματικού Συνοδηγούδιαφήμιση Ελληνικής Μεταφραστικής Εταιρείας


Άλλες ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις: